Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor, vilket innebär att du kan göra dina bankärenden när och var du vill. Det fungerar även som din digitala namnteckning hos bland annat Skatteverket och Försäkringskassan.

Mobilt BankID

IPhone bank-id

Mobilt BankID

Betala räkningar, swisha, deklarera och vabba direkt via Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på din mobil- och internetbank samt identifiera dig och sköta dina ärenden på banken, myndigheter och företag.

IPhone bank-id

Så beställer du

Mobilt BankID

1. Ladda ner appen

Ladda ned
Ladda ner BankID säkerhetsapp för iPhone/iPad (AppStore), Android (Google Play) eller Windows Phone (Windows Store).

2. Beställ Mobilt BankID

Öppna app
Beställ direkt i mobilbanken, internetbanken eller på ett bankkontor.

3. Skapa säkerhetskod

Logga in
Säkerhetskoden använder du i mobil- och internet- banken, med Swish och många andra tjänster hos myndigheter och företag.
Stäng
 

Vill du veta mer om fördelarna med Mobilt BankID?

Vill du veta mer om fördelarna med Mobilt BankID?

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

  • Använd i appen och internetbanken samt Kundcenter

  • Så funkar kodkortet

  • Använd Mobilt BankID tillsammans med Swish

  • Identifiera dig hos myndigheter och företag

De vanligaste frågorna

Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

Ja, Mobilt BankID är en säker ID-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta.*

Kan jag deklarera med Mobilt BankID?

Du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för iPhone/Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

Kodkort till Mobilt BankID använder du för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

Hur beställer jag ett kodkort?

Logga in i internetbanken och gå till sidan Kodkort till Mobilt BankID som du finner under menyvalet Tillval och tryck på Beställ. Du kan även beställa ett kodkort i mobilbanken under Inställningar/Hantera tjänster/Hantera Mobilt BankID/Hantera kodkort. När du beställer ett Mobilt BankID för första gången får du ett kodkort hemskickat automatiskt om du har en Svensk folkbokföringsadress. Kodkort till Mobilt BankID går även att beställa via ett bankkontor.

Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

Du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av engångskoderna på ditt kodkort. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID och gå till sidan BankID som du finner under menyvalet Tillval och följ instruktionerna. För att aktivera i appen loggar du in med Mobilt BankID och gå till Inställningar – Hantera tjänster och följer instruktionerna för att aktivera. I iPad-appen aktiverar du på startsidan under Hantera tjänster.

Kan jag ha flera Mobilt BankID?

Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID t.ex. i mobiltelefonen på jobbet, i privata mobiltelefonen och i surfplattan.

Mobilt BankID

Vi hjälper dig gärna och svarar på frågor.


Namn: Elisabeth Sundberg, Kundtjänst
Telefon: 840 21
Mobil: 070-3303846
E-post: Maila mig


Namn: Sara von Wirén, Kundtjänst
Telefon: 840 27
Mobil: 073-9779174
E-post: Maila mig


Namn: Ingela Tornberg, Kundtjänst
Telefon: 840 29
Mobil: 072-7347271
E-post: Maila mig

Mobilt BankID

Spärr av mobilt BankID

BankID support

Vid frågor om BankID, kontakta BankID support
Telefonnummer: 010-49 49 188
Öppettider: 7-23 vard.

Stäng Skriv ut