Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. En del av dessa kakor är tredjepartskakor. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Läs mer om kakor och hur du kan stänga av dem.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Mobilt BankID

Man med smartphone
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor, vilket innebär att du kan göra dina bankärenden när och var du vill. Det fungerar även som din digitala namnteckning hos bland annat Skatteverket och Försäkringskassan.

Mobilt BankID

IPhone bank-id

Mobilt BankID

Betala räkningar, swisha, deklarera och vabba direkt via Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på din mobil- och internetbank samt identifiera dig och sköta dina ärenden på banken, myndigheter och företag.

IPhone bank-id

Så beställer du

Mobilt BankID

1. Ladda ner appen

Ladda ned
Ladda ner BankID säkerhetsapp för iPhone/iPad (AppStore), Android (Google Play) eller Windows Phone (Windows Store).

2. Beställ Mobilt BankID

Öppna app
Beställ direkt i mobilbanken, internetbanken eller på ett bankkontor.

3. Skapa säkerhetskod

Logga in
Säkerhetskoden använder du i mobil- och internet- banken, med Swish och många andra tjänster hos myndigheter och företag.
Stäng
 

Vill du veta mer om fördelarna med Mobilt BankID?

Vill du veta mer om fördelarna med Mobilt BankID?

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

  • Använd i appen och internetbanken samt Kundcenter

  • Så funkar kodkortet

  • Använd Mobilt BankID tillsammans med Swish

  • Identifiera dig hos myndigheter och företag

De vanligaste frågorna

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder till att styrka din identitet på internet och när du är i kontakt med banken, myndigheter och företag.

Vad menas med "Aktivera Mobilt BankID för utökad användning"?

Utökad användning är en kostnadsfri tilläggstjänst för Mobilt BankID som gör det möjligt att lägga till nya överförings- och betalningsmottagare med Mobilt BankID, samt höja beloppsgränsen i Swish. För att aktivera tjänsten behöver du ha ett giltigt kodkort. Se fråga 3-5 för information om kodkort och hur aktivering sker av Mobilt BankID för utökad användning.

Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

Kodkort till Mobilt BankID används för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. När du har anslutit dig till Mobilt BankID första gången får du ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Kodkortet skickas per automatik till dig om du själv har gjort beställningen av Mobilt BankID. Om beställningen av Mobilt BankID har gjorts via ett bankkontor skickas kodkortet inte hem automatiskt utan måste beställas av dig. Du som redan har ett Mobilt BankID men har tappat bort ditt kodkort måste spärra det. Sedan kan ett nytt kodkort beställas i appen Swedbank för privatpersoner under Inställningar - ”Hantera tjänster” alternativt i internetbanken under ”Hantera tjänster” – "Hantera Mobilt BankID".

Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

För att aktivera utökad användning behöver du ha tillgång till ditt kodkort och logga in med det Mobilt BankID som du vill skapa den utökade användningen på. Aktiveringen kan göras i både internetbanken och appen för privatpersoner. Obs! du måste vara inloggad med det Mobilt BankID som du ska aktivera för utökad användning.  
Aktivera i internetbanken: Gå till Hantera tjänster i vänstermenyn, klicka på Hantera Mobilt BankID och följ instruktionerna för utökad användning. Saknar du ett kodkort till Mobilt BankID beställer du det på samma sida.
Aktivera i appen Swedbank för privatpersoner: Gå till sidan BankID som finns under menyvalet inställningar/hantera tjänster. Där finns tydliga instruktioner för hur aktivering genomförs när du trycker på ”Utökad användning”. Följ instruktionerna.

Hur beställer jag ett kodkort?

Beställ ett nytt kodkort via appen Swedbank för privatpersoner under inställningar- ”hantera tjänster”, alternativt i din internetbank under ”Hantera tjänster” – Mobilt BankID. Glöm inte att samtidigt spärra det gamla kodkortet. Kodkortet skickas alltid till din folkbokföringsadress av säkerhetsskäl.

Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

Ja, Mobilt BankID är en säker Id-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta. Läs mer om kodkort och aktivering av utökad användning i frågorna ovan.

Kan jag använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID istället för kod?

För att kunna använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID behöver du en telefon som stödjer funktionen. Läs manualen för vad som gäller för just din telefon. Uppdaterad lista för vilka telefoner som stödjer funktioner finns på BankID.

Hur aktiverar jag Touch ID/Fingerprint i BankID-appen?

Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan.
Aktivera fingeravtryck på din telefon eller surfplatta. Avaktivera inte PIN-kod som alternativ för upplåsning av telefonen, om du gör det fungerar inte fingeravtryck med BankID-appen.

Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett.

Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera fingeravtryck/ansiktsigenkänning med menyvalet Touch ID/Face ID för BankID (iPhone/iPad) eller Fingeravtryck för BankID (Android). Följ anvisningarna i BankID-appen.

Hur aktiverar jag Face ID?

Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett. Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera med menyvalet Face ID för BankID (iPhone/iPad) . Följ anvisningarna i BankID-appen. (För närvarande finns inget stöd för Android och ansiktsigenkänning med det kan komma att ändras i framtiden).

Mobilt BankID

Vi hjälper dig gärna och svarar på frågor.


Namn: Elisabeth Mörnsjö, Kundtjänst
Telefon: 0120-840 21
Mobil: 070-3303846
E-post: mejla mig


Namn: Sara von Wirén, Kundtjänst
Telefon: 0120-840 27
Mobil: 073-9779174
E-post: mejla mig


Namn: Ingela Tornberg, Kundtjänst
Telefon: 0120-840 29
Mobil: 070-6000627
E-post: mejla mig

Mobilt BankID

Spärr av mobilt BankID

BankID support

Vid frågor om BankID, kontakta BankID support
Telefonnummer: 010-49 49 188
Öppettider: 7-23 vard.

Stäng Skriv ut