Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Mobilbanken Ung

I mobilbanken för ungdomar kan du enkelt se saldo, räkna på småutgifter och ladda kontantkort direkt via telefonen. Mobilt BankID och Swish kan enkelt beställas via din vårdnadshavares mobilbank. I appen visas konton och sparande som du själv kan använda för att sätta in pengar på och ta ut ifrån.

Vill du veta mer om fördelarna med mobilbanken?

Vill du veta mer om fördelarna med mobilbanken?

Pris

Appen är en kostnadsfri tjänst och kan användas till alla under 18 år. Kostnader från mobiloperatör för uppkoppling eller överförd datamängd kan tillkomma.

  • Kom igång med appen ung

  • Hur mycket är mitt saldo värt?

  • Ekonomisk översikt

  • Kort på kort

  • Ladda och köpa

  • Ordlista och tips

De vanligaste frågorna

Vem kan använda appen?

Alla privatpersoner som är kunder i Swedbank och under 18 år kan använda appen. Sparbankskunder använder sig av Sparbanken ung för Sparbankerna.

Vilka konton visas i appen?

I appen visas konton och sparande som barnet själv kan använda för att sätta in pengar på och ta ut ifrån.

Vilka inloggningssätt finns för appen?

Det går att logga in i appen med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetsdosa. Mobilt BankID är det förvalda alternativet för identifiering i appen. Har du ett Mobilt SäkerhetsID väljer du det alternativet från listan. Det fungerar på samma sätt som Mobilt BankID. Du kommer åt Mobilt SäkerhetsID via appen Mobilt BankID. Mobilt SäkerhetsID fungerar bara i Swedbanks och Sparbankernas tjänster samt för Swish. Med Mobilt BankID kan du också logga in på myndigheter och företag.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Inställningar – Mobilbanken ung. För att beställa Mobilt BankID besöker du ett bankkontor med barnet. Du behöver ha med fullmakt från den andra vårdnadshavaren som är undertecknad och bevittnad. Du kan även använda muntlig fullmakt. Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.

Vad kan man göra i appen utan att logga in?

Man kan ladda ner appen utan att skaffa inloggning till den. Då går det att använda alla smarta funktioner så som att räkna på småutgifter, t.ex. hur många kaffe köper jag i veckan, använda spara- och valutaräknare samt ta del av våra tips och ordlista.

Hur är säkerheten kring snabbsaldo?

Snabbsaldo är en valbar funktion som är godkänd av vår säkerhetsavdelning. Det visas inget personnummer eller kontonummer, utan endast saldo på det förvalda kontot. Vi rekommenderar att man aktiverar telefonlås på sin mobil. Det går att avaktivera/spärra snabbsaldo via sin internetbank. Detta görs under menyn Startsida – Inställningar.

Mobilbanken Ung

Vi hjälper dig gärna och svarar på frågor.


Namn: Elisabeth Sundberg, Kundtjänst
Telefon: 840 21
Mobil: 070-3303846
E-post: Maila mig


Namn: Sara von Wirén, Kundtjänst
Telefon: 840 27
Mobil: 073-9779174
E-post: Maila mig


Namn: Ingela Tornberg, Kundtjänst
Telefon: 840 29
Mobil: 072-7347271
E-post: Maila mig

Stäng Skriv ut